zondag 10 juli 2011

Lieneke van den Berg maakt graag contact met publiek

Lieneke van den Berg - Foto door De Popfotograaf
Pas zes jaar geleden begonnen met drummen, maar Lieneke van den Berg heeft in deze korte tijd neergezet waar velen met enige jaloezie naar zullen kijken. In no time sloot ze zich aan bij haar eerste band Jua, stroomde naadloos door naar haar huidige band ShockTapes en zit ze momenteel ook nog in de orkestbak bij musicalgroep Rits. Dé drummer dus om eens aan de tand te voelen over haar podiumervaring.

Wanneer stond je voor het eerst op het podium?
“Poeh, dat is even denken hoor… Toen was ik een jaar of 15-16. Ik ben begonnen met bas en zang. Oh, nu schiet het me te binnen. Bij mijn eerste optreden heb ik gezongen. We hadden op school muziekavonden en daar heb ik me voor aangemeld. Ik heb toen zangstukken uit musicals gedaan. Grappig hoe je dan ineens kan denken: Oh ja, dat heb ik ook nog gedaan!”

Wanneer nam je live voor het eerst plaats op de drumkruk en wat kun jij je daar nog van herinneren?
“Zes jaar geleden ben ik begonnen met drumlessen en mijn eerste band was natuurlijk Jua. De eerste keer dat we met Jua op het podium stonden was voor een cursus voor geluidstechnici. Dat was meer een oefenoptreden hoor, want we hadden niet echt publiek dat voor ons kwam. Wij speelden eigenlijk, zodat de cursisten konden oefenen met het regelen van het geluid. Ons eerste optreden voor publiek was op 14 april 2006 bij de Loosduinse Motorvereniging. Toen was ik wel zenuwachtig, want ja, wat als ze onze muziek nou niks vinden en weglopen. Dat viel wel mee hoor, maar daar denk je toch aan.”

Als drummer zit je nog enigszins verstopt. Je hoort voornamelijk jezelf en via monitors hoor je de andere bandleden. Hoe is het om als drummer live op te treden?
“Sowieso haal ik heel veel energie uit optredens met ShockTapes en het orkest. Live spelen is ook de belangrijkste reden waarom ik beide vormen doe. En natuurlijk zit ik verstopt achter de drums, maar je merkt dat het publiek nieuwsgierig is. Ze willen toch weten wie er nou achter de drums zit. Ik kijk ook veel om me heen als we optreden, want ik maak graag contact met het publiek. Ik weet bijvoorbeeld nog dat we met Jua op de Grote Markt in Den Haag speelden voor Amnesty International. Wij speelden toen op zo’n podiumwagen, waarvan de zijdeur openstond. Dus mensen konden mij daar heel goed zien en ik weet nog goed dat daar een klein meisje compleet onder de indruk stond te kijken. Dus ja, dat is dan een hele, leuke manier om contact te maken. Beetje gekke bekken trekken en zo.”

Wat is het verschil in podiumervaring tussen ShockTapes en de stukken die je doet met musicalgroep Rits?
“Met ShockTapes sta je natuurlijk op het podium en bij musicals zit je in de orkestbak. Je ziet het podium niet en als het publiek lacht dan heb je geen idee waarom ze lachen. Onderling is het wel gezellig in de orkestbak. Je kunt toch een beetje loltrappen, als je maar niet te veel geluid maakt natuurlijk.”

Hoe ben je ertoe gekomen om bij een musicalgroep te gaan?
“Musicals heb ik altijd al leuk gevonden, dus toen ze een drummer zochten bij Rits dacht ik meteen: Dat wil ik doen! Het is wel heel hard werken en ik heb ook voor het eerst kennisgemaakt met bladmuziek. Je moet toch in 2,5 maand 41 nummers instuderen. Het zijn dan wel geen nummers van vijf minuten en er zijn best wel wat stukken die herhaald worden met slechts kleine variaties, maar toch. Het is hard werken. Ik weet niet wat ik leuker vind, eigenlijk is het appels met peren vergelijken tussen ShockTapes en Rits.”

Wat is het verschil tussen Lieneke op het podium en van het podium?
“Op het podium ben ik zelfverzekerder. Dan heb ik een duidelijk doel voor ogen. In het dagelijks leven ben ik toch wat makkelijker en kan ik meer met de wind meewaaien.”

We is je grote voorbeeld?
“Gavin Harrison, de drummer van Porcupine Tree. Hij is in de studio en live erg goed. Hij speelt ingewikkelde patronen, maar die klinken toch heel toegankelijk. Pas als je probeert het na te spelen, kom je erachter dat het zo eenvoudig nog niet is wat hij doet.”

Als je volgende week op je podium naar keuze zou mogen spelen. Welk podium zou dat zijn voor ShockTapes en welk podium voor het orkest?
“Nou, ik heb pas de musical “We will rock you” gezien en daar hadden ze een stellage boven het podium waar het orkest op zat en die werden af en toe heel duidelijk uitgelicht. Dat is dan niet een specifiek podium, maar dat lijkt me heel gaaf. Met ShockTapes lijkt Paradiso me wel wat.”

Waar kunnen we je binnenkort live zien?
“Met ShockTapes hebben we net drie weken een nieuwe bassist dus dat zal nog even duren voor we weer op het podium staan. De eerste keer wordt dan met het orkest en dat is in november, theater De Veste in Delft.”

1 opmerking:

  1. Quite a girl, hey? Being a drummer is unusual enough, but to play both in a band and in an orchestra for musicals is really special.

    BeantwoordenVerwijderen